Kwaliteitsstatuut

Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – Vrijgevestigden

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.


I. Algemene informatie

  1. Gegevens ggz-aanbieder
    Naamregiebehandelaar: YPMC Verlaan
    BIG-registraties: 69920916925
    Overige kwalificaties: EMDR
    Basisopleiding: Psychologie
    AGB-code persoonlijk: 94116539

    Praktijk informatie 1
    Naampraktijk zoals bekend bij KVK: Psychologiepraktijk Verlaan
    E-mailadres: yvette@praktijkverlaan.nl
    KvK nummer: 93624050
    Website: www.praktijkverlaan.nl
    AGB-code praktijk: 94068310
  2. Biedt zorg aan in
    de generalistische basis-ggz
  3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
    Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht: Praktijk Verlaan biedt psychologische behandeling voor jongeren en (jong)volwassenen binnen de Basis GGZ. Het doel is de cliënt via kortdurende behandeling op weg te helpen, zodat de cliënt weer op eigen kracht verder kan. Bij jongeren en jongvolwassenen die nog thuis wonen, betrek ik graag ouders (deels) bij de behandeling. De problematiek die behandeld kan worden richt zich op trauma en verlies, somberheidsklachten, angst, onrust en spanning. Faalangst of een negatief zelfbeeld. Ontwikkelingsproblemen, problemen rondom identiteit of zingeving en sociale problemen.
    Ook als er eerder een diagnose gesteld is (zoals AD(H)D of autisme) en de cliënt extra hulp nodig heeft door veranderende omstandigheden, bied ik ondersteuning. Als buitenpsycholoog werk ik buiten in de natuur, bij slecht weer vinden de afspraak via beeldbellen plaats.

    Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
    Aandachtstekort- en gedrag
    Pervasief
    Overige kindertijd
    Depressie
    Bipolair en overig
    Angst
    Restgroep diagnoses
    Psychische stoornissen door een somatische aandoening
    Slaapstoornissen
    Somatoforme stoornissen
  4. Samenstelling van de praktijk
    Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
    Indicerend regiebehandelaar 1
    Naam: YPMC Verlaan
    BIG-registratienummer: 69920916925
    Coördinerend regiebehandelaar 1
    Naam: YPMC Verlaan
    BIG-registratienummer: 69920916925
  5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
    5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
    Huisartsenpraktijk(en), Collega-psychologen en psychotherapeuten, ggz-instellingen
    5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met:
    Verwijzende huisartsen of POH-GGZ’ers en collega-psychologen.
    5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk, tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
    Verwijzing, op- en afschaling van zorg, collegiaal overleg, consultatie, intervisie en supervisie.
    5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij:
    Psychologiepraktijk Verlaan is een basis GGZ praktijk zonder crisisdienst of andere opvang voor crisisgevoelige problematiek. Cliënten die al in behandeling zijn, kunnen in het geval van (dringende) vragen, maar geen crisis, tijdens kantooruren contact opnemen (telefonisch/mail). Deze berichten worden op werkdagen tijdens kantooruren gelezen en zo spoedig mogelijk beantwoord. Als cliënten merken in crisis te gaan raken, kunnen zij tevens contact opnemen tijdens werkdagen op kantooruren, waarbij we samen zoeken naar mogelijkheden zoals opschaling naar de specialistische
    GGZof hulp van de crisisdienst. In geval van spoed, nood of crisis buiten kantooruren, in de avonduren of in het weekend is de eigen huisarts / huisartsenpost te bereiken.
    Voor jongeren onder de 18 jaar is Crisishulp Jeugd Noord- en Midden Limburg tevens bereikbaar. Dit is een telefonisch meldpunt voor crisisvragen en is 24/7 bereikbaar via telefoonnummer 043-6045777.
    5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
    Nee, omdat: de doelgroep binnen de praktijk geen specifieke afspraken vereist anders dan die al gelden op het moment dat er sprake is van een crisissituatie.
    5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
    – De Buitenpsychologen
    – Intervisiegroep regio Venlo
    – Supervisor
    In mijn rol als regiebehandelaar in de ggz werk ik monodisciplinair. Voor het behouden van mijn registratie als beroepsbeoefenaar en de verplichtingen die voortvloeien uit de visitatie van mijn beroepsvereniging neem ik deel aan een lerend netwerk met mijn collega’s uit dezelfde beroepsgroep. Deelname aan extra multidisciplinaire lerende netwerken gaat ten koste van de zorg aan patiënten vanwege de benodigde tijd en inspanningen die daarvoor nodig zijn. Daarom beperk ik mij tot de lerende netwerken die ik hier heb aangegeven.
    5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
    – Intervisiedagen
    – Frequente supervisie/ afspraken met mijn Supervisor.
  6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
    Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
    Ja
  7. Behandeltarieven:
    Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk. Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk. Ik hanteer geen voorwaarden en tarief voor no-show.
    Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief: www.praktijkverlaan.nl
  8. Kwaliteitswaarborg
    Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of branche/beroepsvereniging:
    Intervisie
    Bij- en nascholing
    De beroepscode van mijn beroepsvereniging
    Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep: https://www.lvvp.info/kwaliteitsbeleid/index.html
  9. Klachten- en geschillenregeling
    Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij:
    Mocht je ergens niet tevreden over zijn, dan is het belangrijk dit met jouw behandelaar te bespreken. Als jouw onvrede op deze manier niet opgelost kan worden, kun je je wenden tot de onafhankelijke klachtencommissie van de LVVP, waar Psychologiepraktijk Verlaan bij aangesloten is. Dit kan middels het klachtenformulier via onderstaande link, e-mail (LVVP@klachtencompany.nl) of telefonisch (088-2341606). Voor vragen omtrent regelgeving of tarieven kun je terecht bij het LVVP-bureau via 030- 236 4338. Link naar website:
    https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/
  10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
    10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij:
    – Eigen huisarts / POH-ggz in geval van crisis buiten kantoortijden, avonden en weekenden.
    – Tijdens vakantie ben ik bij calamiteiten zelf bereikbaar. Bij (verontrustende) voicemailberichten of e-mailberichten zal ik zo snel mogelijk reageren.
    – Bij onverwachte ziekte met volledige afwezigheid, Sandra Bijnen (Psychologiepraktijk Sandra Bijnen – Venray) T: 06-82049523


10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens overlijden of andere calamiteiten:
Ja


II. Het behandelproces- het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt

Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link www.praktijkverlaan.nl

Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld:
Alle communicatie verloopt via Yvette Verlaan, zij is gedurende het hele behandeltraject het aanspreekpunt voor de cliënt.
Na het invullen van het contactformulier wordt zo spoedig mogelijk telefonisch contact opgenomen, bij een vraag of nieuwe aanmelding.
Hierbij wordt telefonisch contactgenomen met de cliënt en/of ouders. Telefonisch wordt een eerste inschatting gemaakt van de hulpvraag en klachten. Daarna kan een intakegesprek gepland worden met de cliënt (en ouders, afhankelijk van de leeftijd en leefsituatie). Via een cliëntportaal wordt een digitale vragenlijst toegestuurd als voorbereiding op het intakegesprek.
De communicatie tijdens de behandeling kan verlopen via de volgende wegen: telefonisch, per mail, cliëntenportaal, beeldbellen en face to face. Op de website is informatie te vinden over de werkwijze en andere praktijkgegevens. Na de intake wordt een behandelplan opgesteld met de cliënt waarin afspraken vastgelegd worden over de behandeling. De behandeling wordt periodiek geëvalueerd met de cliënt (en afhankelijk van de leeftijd met diens ouders). De afronding van de behandeling vindt
plaats na overleg met de cliënt. Indien nodig vindt er een overdracht plaats naar de verwijzer of andere zorginstantie.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of terug naar de verwijzer–indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja

Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling:
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en–indien van toepassing en met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als volgt:
Tijdens gesprekken rechtstreeks met de cliënt (en evt. diens ouders) wordt o.a. het behandelplan besproken en het verloop van de behandeling. De cliënt ontvangt hiervan een afschrift via het cliëntportaal. Indien er toestemming gegeven wordt door de cliënt, wordt een afschrift van het behandelplan en/of afsluitbrief toegezonden aan de huisarts/verwijzer.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord:
Tijdens het behandelprocessen maken voortgangsbesprekingen en evaluatiemomenten onderdeel van de gesprekken uit. Er wordt gebruik gemaakt van evaluatie, vragenlijsten, ROM.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten, medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Bij de bespreking van het behandelplan wordt nagegaan of deze aansluit bij de verwachtingen van de client, tijdens de behandelafspraken zelf zal mondeling tussentijds gereflecteerd worden op de voortgang en effectiviteit van de behandeling. Er zal uiterlijk elke 6- 12 weken en aan het eind van de
behandeling een evaluatiemoment plaatsvinden.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier:
Dit is een terugkerend onderdeel in de behandelafspraken.
Tijdens de (eind)evaluatie wordt het mondeling besproken en meegenomen in een vragenlijst.

Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja

Omgang met patiëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals :Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/NZa: Ja

III. Ondertekening
Naam: YPMC Verlaan
Plaats: Baarlo
Datum: 09-08-2024
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld:
Ja